Saturday, November 8

YES WE CAN

"While we breathe, we hope, and where we are met with cynicism, and doubt, and those who tell us that we can’t, we will respond with that timeless creed that sums up the spirit of a people:
Yes We Can."
- Barack Obama's vitory speech

"It’s the answer that led those who have been told for so long by so many to be cynical, and fearful, and doubtful of what we can achieve to put their hands on the arc of history and bend it once more toward the hope of a better day.

It’s been a long time coming, but tonight, because of what we did on this day, in this election, at this defining moment, change has come to America."

11月5日,整個早上望著電腦,甚麼工作也不做,就update著美國總統大選情況。朋友們在facebook、msn也是密切關注、談論著。這個有史以來最長的選舉工程,終於完滿結束;結果雖然是意料之內,但真的實現的那一刻,還是叫人感動得熱血沸騰。因為,歷史從今不再一樣。

過去8年在無腦牛仔執政下的政權即將成為歷史,兩個月後上任的美國首位黑人總統是否有能力帶領國家走出經濟困局、重建國際上的聲明,今天無人知道,但起碼他代表了希望。

我不是美國人,我對這個國家好感也不多,但我必須承認,這個喜將自己化身為民主和夢想的國家,真的做到了;像Obama說的:if there is anyone out there who still doubts that America is a place where all things are possible; who still wonders if the dream of our founders is alive in our time; who still questions the power of our democracy, tonight is your answer.

7個多月之前,我們的隔岸也出現了一場改變。台灣被陳水扁8年無恥無能的政權弄得經濟、政治一團糟,我和許多台灣人一樣,恨他入骨。今年3月20日,我家也和許多泛藍的海外台灣人一樣,特意回台投下要改朝換代的一票。我從未在蓋印時這麼激動過。我身不在台灣,但我卻有份為這個小島帶來改變。

我18歲第一次投票時,為自己終於嗜得公民的權力淺淺的流了淚。但之後10年以來,每次走進投票站只是為了公民責任,我的一票有何實際意義,也說不清楚。經過了兩屆區議會、兩屆立法會選舉,我未看到自己的一票對我的社區,或者是香港有甚麼影響,更不用談改變。或者,我有份選出的黃毓民要能「掟」多幾次香蕉,我那一票也算有回報。

2005年的董去曾來雖為香港人樂見,卻無份參與。4年後又有誰上來,我們仍無能為力。「改變」是水深火熱的人在黑暗中旳曙光,但如果改變根本是遙不可及的,「YES WE CAN」就是香港人和中國人最大的諷刺,BECAUSE NO WE CAN'T。台灣和美國今年的投票率都意外地高,相比之下更顯香港人政治冷感,但既然NO WE CAN'T,又怎能怪責我們?

Change has come to America, change has come to Taiwan; when will change come to Hong Kong and China?

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

好在唔麥凱恩當選咋..佢係好支持牛仔果一套既,我支持奧巴馬~~^^"

November 11, 2008 12:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

=_=" 無新blog既??近來你好忙咩??^_^

November 25, 2008 1:07 AM  
Blogger Clare said...

哈哈多謝來訪。我剛去完旅行,今日開始了新工,所以未有時間寫野呀。為了你的關心我會盡快update的!=)

November 25, 2008 1:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

wah~又去旅行..又返新工..所有野都好新鮮woo~敢你真係要打鐵襯熱...期待你的新blog呀...~(^_^)~ 祝工作順順利利!

November 27, 2008 12:06 AM  

Post a Comment

<< Home